Data publikacji: 2017-03-22
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: UW otworzył centrum rozwoju projektów i inicjatyw studenckich
Kategoria: BIZNES, Edukacja
Nowe centrum ma wspierać studentów i pracowników naukowych w rynkowej realizacji ich pomysłów i projektów. Poza tym będzie animować współpracę z przedsiębiorcami zainteresowanymi finansowaniem badań i inwestowaniem w pomysły pochodzące z uczelni.
Nowe centrum ma wspierać studentów i pracowników naukowych w rynkowej realizacji ich pomysłów i projektów. Poza tym będzie animować współpracę z przedsiębiorcami zainteresowanymi finansowaniem badań i inwestowaniem w pomysły pochodzące z uczelni.
21 marca na Uniwersytecie Warszawskim otwarto centrum projektów i inicjatyw studenckich. Ma ono działać w podobny sposób jak inkubatory przedsiębiorczości, z tym że większy nacisk zostanie położony na rozwój kompetencji oraz realizację projektów, w tym niekoniecznie takich, które mają prowadzić do założenia firmy lub stworzenia rynkowego produktu. Obok zalążków startupów czy spółek typu spin-off będą więc tu również tworzone podmioty NGO. Ważna jest też edukacja nastawiona na rozwój przedsiębiorczych postaw.
„Inkubator może stać się uzupełnieniem podstawowych programów kształcenia i czymś, co przyciąga studentów nie tylko do książek i laboratoriów, ale także podsuwa im pomysły na zmienianie świata bezpośrednio przez swoją działalność. Studenci będą mogli rozwijać swoje umiejętności w obszarze przedsiębiorczości, a dzięki temu zyskają szansę na przekonanie się, czy mogą być przedsiębiorcami. W wielu przypadkach może się okazać, że mogą, ale jeszcze o tym nie wiedzą i muszą to jedynie u siebie odkryć” – mówi prof. UW Marcin Pałys, Rektor Uniwersytetu Warszawskiego.
„Stworzyliśmy nową przestrzeń, w której studenci i naukowcy mogą ze sobą swobodnie współpracować, kreować wizje, weryfikować swoje pomysły i dążyć do ich urzeczywistnienia. Pełnimy rolę integracyjną – chcemy przyciągnąć wszystkich wizjonerów i praktyków, którzy myślą o realizacji projektów, tak aby żadna potencjalnie cenna idea nie została zmarnowana.
Staramy się budować zespoły ponad dyscyplinarne, ponieważ wierzymy, że spojrzenie na dane zagadnienie z perspektyw np. fizyka, informatyka i filozofa pozwoli osiągnąć przewagę konkurencyjną. Działamy przy tym w sferze preinkubacji, czyli tam gdzie rodzą się różne wizje, ale aby osiągnąć sukces, ludzie muszą jednocześnie rozwijać kompetencje miękkie i indywidualne postawy przedsiębiorcze” – mówi Jacek Sztolcman, kierownik centrum.
Cele
Centrum ma kilka strategicznych zadań:
udzielać możliwie pełnego wsparcia na każdym etapie wdrażania projektów studenckich – poczynając od poszukiwania inspiracji, przez konsultowanie pomysłów, aż po fazy inkubacyjne, w których tworzone są biznesplany, pozyskiwane finansowanie zewnętrzne i zakładane startupy;
przyciągać do Uniwersytetu przedsiębiorców zainteresowanych inwestycją w konkretne pomysły czy wizje wychodzące z uczelni oraz współpracą w zakresie prowadzenia kierunkowych badań i finansowania grantów;
kreować wśród studentów i naukowców postawy przedsiębiorcze; rozwijać kompetencje miękkie poprzez dostęp do mentorów i chmury praktycznych warsztatów; ukierunkowywać na wykorzystanie dorobku naukowego w realiach rynkowych.
Wsparcie na 4 poziomach zaawansowania pomysłu
Zasady działania centrum bazują na czterech etapach na drodze od pomysłu do rynkowego rozwiązania. „Dołączać do nas będą ludzie mający różny poziom zaawansowania swoich wizji. Niektórzy dopiero będą chcieli skonsultować pomysł, podczas gdy inni mogą mieć już biznesplan i niemal gotowe rozwiązanie. Na każdym etapie oferujemy konkretne wsparcie na poziomie wdrożeniowym, finansowym oraz rozwoju umiejętności potrzebnych do radzenia sobie na rynku” – dodaje Jacek Sztolcman.
Trzy lokalizacje, wsparcie techniczne, kompetencyjne i finansowe
Centrum działa aż w trzech lokalizacjach. Główna siedziba znajduje się w Centrum Nauk Biologiczno-Chemicznych (CNBCh) na kampusie uniwersyteckim na warszawskiej Ochocie, gdzie mieszczą się m.in. wydziały fizyki, matematyki, chemii i biologii oraz Centrum Nowych Technologii. W tej lokalizacji urządzono m.in. pracownię technik zaawansowanych (np. drukowanie 3D). Druga lokalizacja to Wydział Fizyki UW (również na kampusie Ochota), gdzie znajduje się m.in. bogato wyposażona warsztatownia, pracownia optyczno-precyzyjna, sale konferencyjne i przestrzeń do pracy kreatywnej. Trzecia lokalizacja znajduje się w Instytucie Germanistyki przy ul. Dobrej.
W centrum będzie prowadzony jednolity program inkubacyjny. Pilotażowo jest realizowany program OGUN „Przedsiębiorczość. Otwórz głowę.” Docelowo w ramach tego przedmiotu mają być prowadzone zajęcia dla 300 słuchaczy rocznie. Dla uczestników inkubatora dostępna będzie również chmura zajęć realizowanych we współpracy z ekspertami z Uniwersytetu i spoza uczelni. Są to zajęcia z obszarów marketingu, sprzedaży czy prawnych aspektów prowadzenia przedsiębiorstwa oraz kursy np. druku 3D, czy z obsługi wycinarek CNC. Najbardziej podstawowe treści kursu będą realizowane również w formie kilkugodzinnego warsztatu inspiro.
Pomysły w bardziej zaawansowanych fazach będą wspierane poprzez indywidualne sesje z mentorami oraz opiekunami biznesowymi. Uniwersytet przewidział też finansowanie dla najbardziej obiecujących inicjatyw, i to już na etapie pomysłu i tworzenia biznesplanu. „Wszystkie inicjatywy będą indywidualnie rozpatrywane pod kątem możliwości ich dofinansowania. Bez względu na tematykę, specjalizację czy wydział, każdy będzie miał takie same szanse na otrzymanie budżetu. Jednym ze źródeł finansowania już większych projektów realizowanych przez pracowników UW jest program Inkubator Plus, w ramach którego mamy do rozdysponowania 28 grantów, na łączną kwotę 1,5 mln złotych. Ponadto, liczymy na pozyskanie partnerów do współpracy ze strony przedsiębiorców – pierwszym naszym partnerem jest firma Pfizer Polska” – mówi Jacek Sztolcman.
Od pomysłów po wielki biznes
Centrum rozwoju projektów i inicjatyw studenckich działa przy Uniwersyteckim Ośrodku Transferu Technologii, które od lat wspiera naukowców z UW w pełnym procesie komercjalizacji odkryć i wynalazków. Działalność centrum jest więc dopełnieniem oferty Uniwersytetu Warszawskiego pomiędzy obszarem dydaktyczno-naukowym, a obszarem transferu rozwiązań z uczelni na rynek. Docelowo, najlepsze projekty będą wprowadzane na ścieżkę komercjalizacji. Być może niektóre z nich powtórzą sukcesy naukowców, którym już udało się dokonać spektakularnych transakcji? Warto przypomnieć choćby fakt, że to z UW wyszedł wynalazek, który stał się przedmiotem największej komercjalizacji w Polsce – w ciągu dwóch lat zagraniczne firmy zainwestowały w niego ponad 600 mln dolarów.
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #BIZNES #Edukacja